Narrowcasting: onmisbare communicatiemethode in moderne tijden

Narrowcasting

We staan er niet dagelijks bij stil, maar de manier waarop overheden, bedrijven en instanties communiceren met klanten en burgers is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Zo is narrowcasting tegenwoordig een veelgebruikte methode om boodschappen te verspreiden. Hierbij wordt doorgaans gebruik gemaakt van kleine beeldschermen. Om te weten wat narrowcasting precies inhoudt, moet je je eerst beseffen dat dit in feite het tegenovergestelde is van broadcasting. Bij broadcasting is (of was) het de normaalste zaak van de wereld dat een groot publiek dezelfde informatie voorgeschoteld kreeg. Denk aan een reclameblok als pauze in een tv-programma met miljoenen kijkers. De reclames die getoond worden zijn dan voor lang niet alle kijkers relevant. Bij narrowcasting is het dus juist de bedoeling dat de informatie voor álle ontvangers nuttig is. Hieronder wordt een aantal voorbeelden gegeven waar narrowcasting veel wordt gebruikt.

Gemeentehuizen

Vooral gemeentehuizen van grote steden of gemeenten ontkomen er niet aan. Daar is het namelijk vaak een drukte van belang. Om deze forse bezoekersstromen in goede banen te leiden zijn beeldschermen met routeinformatie onmisbaar. In wachtruimtes komt het ook al niet vaak meer voor dat er geen beeldschermpje hangt. Daarop wordt bijvoorbeeld info getoond over actuele wachttijden. Handig om rekening mee te houden! Tussendoor word je meestal onderhouden met nieuws of het weerbericht.

Zorginstellingen

De inzet van narrowcasting in de zorgwereld lijkt sterk op die in gemeentehuizen. Zeker in wachtkamers is dat zo. Vooral in ziekenhuizen is het heel normaal dat je via een beeldscherm op de hoogte wordt gehouden. Mocht jouw afspraak eventueel uitlopen, dan ben je daar tenminste gelijk van op de hoogte. Ook hier word je tussendoor op de hoogte gebracht van het laatste nieuws. Behalve ziekenhuizen gebruiken ook tandarts- en huisartspraktijken steeds vaker de narrowcastingmethode om informatie te delen.

 

Onderwijs

 

Bij veel scholen was het vroeger gebruikelijk dat roosters en roosterwijzigingen op centrale plekken op een bord werden geschreven of via opgehangen printjes werden gedeeld. Gezien de hoeveelheid informatie is dit soms echter niet te doen. Bovendien wisten handige leerlingen deze informatie nog weleens aan te passen met alle gevolgen van dien. Zeker grotere onderwijsinstellingen zijn daarom overgestapt op narrowcasting. Informatie op beeldschermen delen werkt namelijk veel sneller dan schrijven op een bord. Bovendien kunnen leerlingen deze informatie onmogelijk verkeerd interpreteren of zelfs eigenhandig veranderen.

Bedrijven

Narrowcasting

 

Vooral bij grote bedrijven is het soms een lastig vraagstuk: hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van al het belangrijke bedrijfsnieuws? Vooral als er personeelsleden zijn die hun e-mails niet vaak checken (denk aan schoonmakers en magazijnmedewerkers), komt het vaak voor dat niet iedereen hetzelfde weet. Dit is niet goed voor de onderlinge verbondenheid en daarmee de motivatie. Narrowcasting biedt hiervoor de ideale oplossing. Via beeldschermen op strategische plekken, zoals ingangen en kantines, zorg je er op een simpele en leuke manier voor dat al het personeel helemaal op de hoogte blijft.

Grote en kleine winkels

Wie anno 2020 nog vaak winkelt in werkelijke, fysieke winkels zal het waarschijnlijk bekend voorkomen. Dit is een fraaie vorm van narrowcasting, want als je een schermpje in je winkel ophangt, dan zien alleen bezoekers van jouw winkel dit. Van hen mag je veronderstellen dat ze altijd interesse hebben, anders kwamen ze niet in je winkel. Dit scherm kun je gebruiken om bepaalde producten extra aandacht te geven of bijvoorbeeld kortingen te tonen. Ben je een verkoper die graag uitgebreid in contact treedt met een potentiële koper? Dan is een scherm uitermate handig om verschillende producten te tonen en je uitleg verdere gestalte te geven. In elektronicazaken en telefoonwinkels is dit een heel normale gang van zaken. Ook in meubel- en kledingzaken komt dit fenomeen echter meer en meer voor.

Vakantieparken en hotels

 

In de toeristische sector zijn steeds meer mensen overtuigd geraakt van narrowcasting als communicatiemethode. Kijk maar eens goed rond als je de receptie binnenstapt van een hotel of een vakantiepark. Goede kans dat op een centrale plaats een schermpje hangt dat informatie toont. Maar ook de receptionist kan zomaar een scherm bij de hand hebben. Voor mensen die net aankomen en al een kamer of een accommodatie geboekt hebben, kan een receptionist met behulp van een scherm immers optimaal proberen om er nog iets bij te verkopen. Denk hierbij aan eten of drinken, of kortingen op aanvullende faciliteiten van het hotel of het park. Bij gasten die op de bonnefooi verschijnen zijn er nog meer mogelijkheden. Deze kun je via prachtige presentaties foto’s en informatie geven over de kamers of accommodaties die je verhuurt.